Breaking News
Loading...
Monday, April 9, 2012

Bina kedai Online Full E-Commerce (part 1)

salam kepada semua pembaca blog nihh
hari nih aku nak bagi tutorial kepada korang semua macam mana cara untuk korang Bina satu Kedai online yang lengkap dengan shopping cart,module payment yang pelbagai,dan pelbagai lagilah dengan mengunakan Open Source E-Commerce Website, contohnya ini yang aku buat guna zencart.Sebenarnya ada banyak lagi Open Source yang free dan lagi cantik dari ini tapi nihh aku just upload sebagai contoh kerana aku buat guna free Hosting so size dia punya bandwith sikit ja..so nak website E-Commerce yang lebih cantik.
ramai aku tengok tutorial or buku-buku banyak bagi tutorial yang first step terus beli Domain dan Hosting cara nihh memang betoi tapi kalau orang yg tak tahu menahu tentang website or hosting nihh maybe dia beli-beli lepas dah beli dia tak tahu apa yang harus di buat seterusnya so hari nih aku nak ajar korang semua buat E-Commerce website nihh dari langkah yg pertama.Dan aku akan ajar korang untuk Cuba dulu di dalam laptop korang sebelom korang upload dalam web Hosting yang berbayar,

1)Untuk pengguna Windows sahaja apa yang korang perlu lakukan ialah install IIS macam mana nak install korang clik START>CONTROL PANEL>PROGRAM>PROGRAM AND FEATURES>TURN WINDOWS FEATURES ON OR OFF 
lepas tuh tick dekat INTERNET INFORMATION SYSTEM or IIS and tick yang mana korang rasa berkaitan  dengan Internet Information System nihh...kalau korang x tahu sangat tick ja semua haha,n kalau nak detail lagi korang boleh search ja kat google how to install ISS t banyak la dia bagi kat korang..
   
kalau korang ada problem dalam dalam nak set benda nihh korang jangan susah hati boleh cari tutorial untuk active benda nihh dalam internet...

2)lepas dah siap buat benda nihh korang cuba buat satu text html simpan dalam mana-mana folder contoh nama folder "shop" dan masuk kat text html kedalam "shop" nihh...emm x tau macam mana nak buat text html nihh x pa biar aku bagi satu...
nihh contoh jela korang boleh copy paste and save dalam notepad save as ape-apanama.html
<html>
<head>
<body>
welcome to my shop online
</body>
</head>
</html>
nih just contoh untuk tgok ISS korang nihh  boleh pakai ke tidak.. nanti korang x perlu tau pun HTML code nih cmana just copy paste ja n kedai online korang akan siap sempurna
oke lepas dah save korang pergi ke LOCAL DISK C>InetPub paste folder shop kat situ lepas tuh try la dekat web browse type http://localhost/shop/apa-apanama.html kalau keluar dekat web Browser korang welcome to my shop online so makna dia done la...satu kerja.kalau x siap g so korang boleh cuba cari rujukan dekat tempat laen aku just bagi simple punya ja...just nak bagi korang nampak apa yang perlu korang buat....

3)sekarang nihh korang nak bagi computer korang boleh baca website yang berteraskan PHP so first korang kena Install plak satu software untuk membolehkan computer korang baca file PHP apa yang korang perlu lakukan ialah pergi ke Wamp server and download software dia...pastikan korang memilih version yg sesuai dengan computer and contohnya kalau computer and version 32-bit so ambik yg 32-bit kalau 64-bit ambik yg 64-bit lepas dah siap download korang boleh boleh cuba emmm yang nihh agak sukar sikit aku nak terang...maybe best solution korang boleh tgok sendiri tutorial dekat youtube search ja how to install Wampserver mesti banyak punya dia punya tutorial so kalau tgok youtube maybe korang lebih paham or korang boleh email aku so aku akan bagi kat korang secret website untuk korang download tutorial PHP and install WAMPSERVER nihh nak bagi tau kat sini website tuhh private punya jgn risau aku bagi free ja link dia cuma aku malas nak publish ja takut tuan punya website bara hahaha

selesai semua nihh maknanya sekarang computer korang dah boleh jadi seperti Webserver so korang boleh cuba belajar Install E-commerce website dekat komputer korang dulu bila dan betoi2 ready baru korang beli webhosting dengan domain...
so tutorial tuk hari nihh berenti takat sinih lu nanti kalau aku free aku update part 2 plak dalam part 2 tuhh aku akan list downkan senarai E-Commerce website yg super canggih dah super usefull and pastinya korang akan rasa macam korang dah jadi webMaster design bila siap hahhaha
so nantikan kemunculan tutorial 2 plak ye 

0 comments:

Quick Message
Press Esc to close
Copyright © 2013 sAmpan KErTas All Right Reserved